Mengikut perjanjian konsesi ‘kerajaan’ Tun Dr Mahathir
Mohamad bersama syarikat YTL yang membangunkan Ekspres Rail Link (ERL), harga
tiket bagi perjalanan dari KL Sentral ke KLIA berharga RM74 bermula 2014
berbanding RM35 ketika mula beroperasi.
Mohamad bersama syarikat YTL yang membangunkan Ekspres Rail Link (ERL), harga
tiket bagi perjalanan dari KL Sentral ke KLIA berharga RM74 bermula 2014
berbanding RM35 ketika mula beroperasi.
Penganalisis politik/ blogger Lim Sian See (LSS) berkata,
walaupun ‘kerajaan’ Datuk Seri Najib Tun Razak hanya membenarkan kenaikan
sehingga RM55 pada 2016.
walaupun ‘kerajaan’ Datuk Seri Najib Tun Razak hanya membenarkan kenaikan
sehingga RM55 pada 2016.
“Jika perjanjian konsesi Mahathir bagi ERL
ditandatangani bersama rakan baiknya YTL pada 1997 dituruti, hargaya akan
menjadi RM41 pada 2004, RM56 pada 2009, RM74 pada 2019, RM97 pada 2017 dan
RM126 pada 2024.
ditandatangani bersama rakan baiknya YTL pada 1997 dituruti, hargaya akan
menjadi RM41 pada 2004, RM56 pada 2009, RM74 pada 2019, RM97 pada 2017 dan
RM126 pada 2024.
Loading…
(function(){ var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’; var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC159014”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];} catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC159014″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=159014;c[ac](dv); var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.159014.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getDate()+D.getHours();c[ac](s);})();
“Tetapi memandangakan kerajaan tidak membenarkan mereka
menaikkan harga tiket pada 2004, 2009, 2014 – dan juta pada 2019, kerajaan
mesti membayar pampasan.
menaikkan harga tiket pada 2004, 2009, 2014 – dan juta pada 2019, kerajaan
mesti membayar pampasan.
“Pampasan berdasarkan persetujuan jangkaan perolehan
keseluruhan berdasarkan perjanjian Mahathir,” ujarnya dipetik kenyataan.
keseluruhan berdasarkan perjanjian Mahathir,” ujarnya dipetik kenyataan.
Kata LSS, berdasarkan perjanjian tersebut, perolehan yang
dipersetujui bagi tahun 2015 adalah sebanyak RM1.1 bilion namun nilai sebenar
pada tahun berkenaan adalah RM200 juta.
dipersetujui bagi tahun 2015 adalah sebanyak RM1.1 bilion namun nilai sebenar
pada tahun berkenaan adalah RM200 juta.
Justeru baki pampasan tersebut dibayar dengan melanjutkan
tempoh konsesi daripada 30 tahun kepada 60 tahun.
tempoh konsesi daripada 30 tahun kepada 60 tahun.
Dalam pada itu, perjanjian Mahathir juga membenarkan ERL
juga mengambil bayaran tambahan mengenakan caj perkhidmatan penumpang (PSC)
yang dikutip daripada cukai lapangan terbang KLIA.
juga mengambil bayaran tambahan mengenakan caj perkhidmatan penumpang (PSC)
yang dikutip daripada cukai lapangan terbang KLIA.
“Pada masa ini, ERL mengutip PSC RM5 dan RM1
masing-masing bagi penumpang penerbangan keluar antarabangsa dan domestik
tetapi dibenarkan menaikkan 10% setiap 5 tahun.
masing-masing bagi penumpang penerbangan keluar antarabangsa dan domestik
tetapi dibenarkan menaikkan 10% setiap 5 tahun.
“Sejak mula beroperasi pada 2002 hingga September 2017,
KLIA telah membayar sejumlah RM741.23 juta dalam bentuk PSC kepada ERL,”
jelasnya lagi.
KLIA telah membayar sejumlah RM741.23 juta dalam bentuk PSC kepada ERL,”
jelasnya lagi.
Walaubagaimanapun, segala bentuk pampasan daripada kerajaan
dan KLIA akan berakhir pada 2029 apabila perjanjian yang dimeterai ketika zaman
Dr Mahathir tamat.
dan KLIA akan berakhir pada 2029 apabila perjanjian yang dimeterai ketika zaman
Dr Mahathir tamat.
“Terdapat banyak alternatif kepada ERL maka kerajaan
membiarkan sahaja ERL bersaing dengan meritnya sendiri – tanpa perlu kerajaan
membayar pampasan atau KLI perlu membayar peratusan cukai lapangan terbang
diterimanya.
membiarkan sahaja ERL bersaing dengan meritnya sendiri – tanpa perlu kerajaan
membayar pampasan atau KLI perlu membayar peratusan cukai lapangan terbang
diterimanya.
“Sepertimana perjanjian berat sebelah lebuhraya dan
pengeluar tenaga bebas (IPP), ini (ERL) adalah satu lagi legasi perjanjian
berat sebelah Mahathir yang diselesaikan oleh kerajaan Najib,” katanya
lagi.
pengeluar tenaga bebas (IPP), ini (ERL) adalah satu lagi legasi perjanjian
berat sebelah Mahathir yang diselesaikan oleh kerajaan Najib,” katanya
lagi.
– Malaysian Digest

