Pendaratan Instrumen (ILS) bagi laluan pendaratan sebelah utara dan selatan ke
Lapangan Terbang Seletar, menurut Kementerian Pengangkutan Singapura (MOT).
mesyuarat pada 29 Nov 2018 antara Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Singapura
(CAAS) dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia.
(function(){ var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’; var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC159014”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];} catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC159014″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=159014;c[ac](dv); var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.159014.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getDate()+D.getHours();c[ac](s);})();
perlu kerana pesawat mendarat dan berlepas,” katanya dalam satu kenyataan
susulan pertanyaan media mengenai kenyataan terkini Kementerian Pengangkutan
(MOT) Malaysia berkaitan tatacara ILS untuk Lapangan Terbang Seletar.
dan Singapura adalah tidak perlu dan boleh dielakkan dengan melaksanakan
tatacara ILS yang baharu untuk Landasan 03 di sebelah selatan Lapangan Terbang
Seletar, dan bukan Landasan Runaway 21 di sebelah utara yang mendapat bantahan.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
untuk pertengahan tahun, dan arah barat daya untuk pertengahan tahun yang lain.
Oleh itu, tatacara penerbangan untuk laluan pendaratan sebelah selatan tidak
dapat secara selamat menggantikan semua tatacara penerbangan untuk laluan
penerbangan sebelah utara,” kata MOT Singapura.
tambahan kepada laluan pendaratan sebelah utara ke Lapangan Terbang Seletar,
“CAAS juga akan melaksanakan tatacara ILS bagi laluan penerbangan sebelah
selatan.”
pelaksanaan tatacara ILS untuk laluan sebelah utara ke Lapangan Terbang Seletar
adalah “jelas menceroboh kedaulatan Malaysia serta undang-undang dan
standard antarabangsa.”
harus melintasi ruang udara negara-negara yang berbeza. Bukan luar biasa untuk
tatacara penerbangan ke/dari lapangan terbang di satu Negara, terutama
berdekatan Negara lain, untuk melintasi wilayah negara-negara jiran.
Tatacara ILS bagi sesetengah lapangan terbang di Malaysia turut diperluaskan
melangkaui wilayah negara-negara jiran,”kata kenyataan itu.
berkata “kami bersedia untuk membincangkan kebimbangan teknikal Malaysia
secara baik.”
Malaysia Anthony Loke menyatakan bahawa Malaysia akan mengemukakan cadangan
balas kepada Siingapura.
Malaysia dan berasa senang hati untuk bertemu dengan Malaysia selepas
itu,” kata MOT Singapura. – Bernama
(function(){
var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’,lp=d.location.protocol,wp=lp.indexOf(‘http’)==0?lp:’https:’;
var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC114703”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];}
catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC114703″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=114703;c[ac](dv);
var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=wp+”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.114703.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getUTCDate()+D.getUTCHours();c[ac](s);})();